Людмила Шевченко-Савчинська, "Медієвіст"
Назва латиною: Georgii Papanek Parochi Olasziensis Presbyteri Dioecesis Quinque Ecclesiensis. De Regno, Regibusque slavorum Atque Cum prisci Civilis, Et Ecclesiatici, Tum Hujus Aevistatu gentis Slavae Anno Christi MDCCLXXX. [ˇ=1780] Cum Permissu Superiorum
Обсяг: 355 стор.
Видавець: Quinque Ecclesiis; Typis Joannis Josephi Engel, Typog. Privil., 1780
Рік видання: 1780
Оригінал зберігається: Наукова бібліотека Ужгородського національного університету, № 2591
Мова: латинська
Робота на 355 сторінках налічує 14 розділів, у яких послідовно досліджується походження назви словацького народу (розділ І) – від слова «слава», однак автор уточнює, що хоча етноніми «словаки» і «слов’яни» подібні, але перші разом із поляками, русинами, хорватами та ін. походять від других; на підтвердження своєї гіпотези Папанек долучає думки Кадлубека, Гофмана, Кульчинського та інших своїх колег (с. 30–31). Описуються перші державні утворення на території сучасної Словаччини (розділ IV) – їх Ю. Папанек датує VI ст., звичаї (розділ ІХ), починаючи з дохристиянських часів. Особлива увага приділена Кирилу і Мефодієві, королю Святополку та багатьом іншим, ближчим у часі до автора історичним особам.
Читайте також: Латиномовна проза України кін. XVІ– поч. XІХ ст. як джерело історичних відомостей
Описи місцевості, зокрема Карпат, сповнені любові і захвату природою краю: «Землю слов’ян гори Карпати посередині перетинають, краєм, більш відокремленим на захід чи на північ, аніж на схід, Карпати у стороні позоньській початок беруть. Подвійна голова у них – одна – Девін, інша – Позонь – ця більше здійнята і непокірна; чоло обох до Дунаю, що на півдні лежить, звернене. Водночас витягнутою спиною далі відсунулася і глибше простяглася косо на північ чудова низка пагорбів, які між собою то сполучаються, то розділяються»; «Повсюди густі дерева і тінисті гори, вкриті лісом, панують. Тут дуб, там – бук і сосна з ялиною, густо ростучи, дають користь. Такі гори живлять силу-силенну звірів, більш ніде немає стільки дичини. Переважно олені там і сарни зграями кружляють, є і вепрів багато, вони прелюті, бо, зрештою, лісові. Проте, хоча ці гори лісисті на схилах, кожна з них має лисину, де харчів – удосталь, саме тому вони придатні для годування худоби з приплодом і для збирання сіна. Додайте незліченні джерела і невгомонні струмки, які звідси і звідти зібрані через зниження долин біжать, поки, на рівнину вилившись, не досягнуть сільських подвір’їв. Трохи вниз по хребтах плинуть цілющі води, але навіть на найвищих хребтах є джерела, не менш прохолодні, – їх розташування вказують нам знавці. Від тих гір пожонських аж до Мармароського краю – один гірський ланцюг» (розділ ІІІ, с. 56–58).
Читайте також: "Історія Русів" як джерело культурологічних рецепцій 80-х років XVIII – першої половини XIX століття
Попри певну ідеалізацію минулого, іноді нестачу наукових аргументів, праця Папанека сприяла виникненню національно-патріотичної ідеології, посилила інтерес до історії свого народу, стала імпульсом до створення низки інших історіографічних праць.